Nieuwe student?

Hieronder vind je alle informatie die je als nieuwe student nodig kan hebben. Heb je vragen hierover? dan kun je contact opnemen met Finn Siemons, de commissaris onderwijs van Stichting Art.

Kunstgeschiedenis en Stichting Art

Stichting Art is al sinds 1983 de studiestichting die hoort bij de Utrechtse universitaire opleiding kunstgeschiedenis. Voor alle kunstgeschiedenisstudenten maar vooral voor onze contribuanten, organiseren we het hele jaar door leuke, gezellige en leerzame activiteiten met een kunsthistorische invalshoek. Hierbij kun je denken aan verschillende (buitenlandse) excursies, lezingen, workshops, galerietochten, stadswandelingen en borrels.

We houden je van dit alles op de hoogte via de tweewekelijkse infomail, Facebook, Instagram, een Art-aankondigingen whatsappgroep, en deze website.

Voor maar €17,50 per jaar ben je contribuant en krijg je korting op alle activiteiten, excursies en je studieboeken. Alle reden dus om contribuant te worden en te blijven.

Kijk gerust rond op onze sociale mediakanalen!

Contactpersonen binnen de universiteit

Het kan voorkomen dat je studiegerelateerde vragen hebt, ergens mee zit of een klacht hebt.  Hier vind je een overzicht van verschillende aanspreekpunten voor de opleiding Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht.

• Drs. Evelien Hazewinkel, Mirjam van Deutekom, Majed Zain en Jaap Langendijk zijn studieadviseurs  voor de studie Kunstgeschiedenis. Bij Evelien, Mirjam, Majed en Jaap kun je terecht voor algemene, specifieke of ingewikkelde vragen over je opleiding, of als een persoonlijk probleem je opleiding in de weg zit.
  • Als je begint met de bachelor krijg je een tutor toegewezen. Je tutor is je eerste aanspreekpunt voor het maken van de juiste studiekeuzes. Gedurende het jaar zijn er verschillende contactmomenten met je tutor, zowel via tutorgroepsbijeenkomsten als individuele gesprekken. Je kunt ook altijd zelf contact opnemen.
  • Ook krijg je in je eerste jaar twee mentoren toegewezen. Dit zijn tweede of meerderjaars studenten kunstgeschiedenis bij wie je met al je vragen terecht kunt. Deze studenten weten alle ins en outs van het studeren.
  • Tot slot krijg je ook nog een peercoach toegewezen. Een peercoach is een speciaal getrainde medestudent die je kan helpen met efficiënt studeren en plannen. De peercoach helpt je ook bij het vinden van je weg binnen de universiteit en binnen je opleiding.

Cursuskiezer

Binnen de bachelor kunstgeschiedenis heb je 60 ECTS vrije keuzeruimte. Deze ruimte mag je invullen zoals jij dat zelf wil. Dit is natuurlijk een van de grote voordelen aan onze studie, maar kan ook lastig zijn. Er is namelijk een ruime keuze aan vakken, minoren, stages etc. Hieronder vind je een korte uitleg over het zoeken van cursussen, inschrijven en minors. Mocht je na deze uitleg nog steeds moeite hebben met het maken van studiekeuze of iets niet kunnen vinden, dan kan je altijd terecht bij de studieadviseurs van kunstgeschiedenis!

Cursussen zoeken en vinden

We beginnen met het zoeken naar cursussen. Via Osiris kun je in de onderwijscatalogus zoeken naar alle cursussen die de universiteit aanbiedt. Je kunt hier filters gebruiken om cursussen te vinden die jouw interesse wekken, maar ook gericht zoeken als je al weet voor welke cursus je wil inschrijven. Mocht je vragen hebben over een cursus, dan staat bij elke cursus een coördinator vermeld. Schroom niet om ze te mailen, want zij beantwoorden graag vragen van enthousiaste studenten!

Inschrijven

Inschrijven voor cursussen gaat ook via Osiris. Als de cursusinschrijvingen open zijn, zal je op je studentenmailadres een mail ontvangen met daarin de inschrijfdeadline en instructies over cursussen met ingangseisen of andere bijzonderheden. Zorg dat je op tijd ingeschreven staat, want na de deadline lukt het vaak niet meer om de cursus binnen te komen en moet je het volgend jaar opnieuw proberen. Let ook goed op bij het inschrijven van een minor. Je schrijft je in voor de minor zelf, maar moet je ook inschrijven voor de losse vakken binnen de minor!

Studiegerelateerde minoren

Hieronder staan een aantal minoren die goed aansluiten op de bachelor kunstgeschiedenis. Wil je een keer compleet iets anders proberen, kan dat natuurlijk ook. Maak het zo gek als dat je zelf wil!

Minoren binnen de UU:

Minoren in Nederland

Vrije keuzeruimte

Naast je minor heb je nog extra ruimte voor vrije keuze vakken, hierin kun je alles kiezen wat je leuk lijkt en waarvoor je aan de ingangseisen voldoet.

Handige Linkjes Universiteit Utrecht